Jakie ciężarówki się psują i dlaczego?
Pewnie chciałbyś wiedzieć, jakie części w samochodach ciężarowych ulegają najczęściej awariom. Jak je wymienić i jak sobie radzić, gdy auto odmówi posłuszeństwa, a Ty masz do przejechania jeszcze setki kilometrów. Dodatkowo goni Cię czas, bo musisz dostarczyć do klienta towar w określonym terminie.
Nowoczesne ciężarówki się już nie psują?
To często powtarzany mit, w który wielu kierowców chciałoby wierzyć. Niestety rzeczywistość prezentuje się całkiem inaczej. Chociaż samochody ciężarowe naprawdę z każdym rokiem stają się coraz mniej zawodne, to nie są idealne. Nadal jest cała lista usterek, których nie udało się jeszcze wyeliminować producentom. Musisz się pogodzić z tym, że nawet najlepsze samochody ciężarowe od czasu do czasu się jednak psują. Chcemy tutaj również dodać, że często występuje konieczność wymienienia uszkodzonych części ciężarówki na nowe. Jest to związane z dodatkowymi kosztami, które tak samo powinieneś nauczyć się akceptować. Warto również dołożyć wszelkich starań, aby zmniejszyć ryzyko występowania usterek w ciężarówkach.
Jakie ciężarówki najczęściej ulegają awariom?
Na naszej krótkiej liście znalazły się następujące marki:
- DAF;
- VOLVO;
- IVECO;
- MERCEDES;
- MAN.
Omówimy najczęściej występujące w nich usterki.
Co psuje się w ciężarówce MAN?
Standardowe naprawy w tej ciężarówce to:
- Kompletny remont silnika;
- Naprawa zawieszenia;
- Regeneracja skrzyni biegów;
- Naprawa układu hamulcowego;
- Serwis klimatyzacji;
- Naprawa układu kierowniczego;
- Lakierowanie;
- Wymiana filtrów i płynów.
Co najczęściej naprawia się w ciężarówkach DAF?
Holenderska firma DAF jest znana z produkcji ciągników siodłowych, segmentu ciężkiego oraz oczywiście samochodów ciężarowych.
Najczęściej przeprowadzane naprawy w samochodach ciężarowych marki DAF to:
- usterki systemu oczyszczania spalin,
- usterki układu wydechowego.
Kolejnym niezwykle problematycznym elementem w samochodach marki DAF jest filtr cząstek stałych. Zazwyczaj nie wynika to z jego wadliwej konstrukcji, ale stąd, że bardzo mało kierowców odpowiednio się troszczy o jego kondycję. Żeby zapobiec tego rodzaju usterce należy wykonywać systematyczne przeglądy samochodu ciężarowego DAF oraz pilnować wymiany filtra cząstek stałych w terminie zalecanym przez producenta. Naprawa ciężarówki DAF będzie Cię kosztowała o wiele więcej, niż robienie jej regularnych przeglądów.
Następny potencjalnie wadliwy element w ciężarówkach marki DAF to układ SCR AdBlue (Selective Catalytic Reduction), czyli układ selektywnej redukcji spalin.
Najczęstsze awarie w samochodach ciężarowych IVECO
Typowe usterki Iveco Daily generacja I (1978-1990) dotyczyły przede wszystkim zacinających się elektrycznych szyb. Bardzo mało elektroniki sprawiało, że w tym samochodach, po prostu nie miało się co zepsuć.
Generacja II (1990-2000) nie miała praktycznie żadnych. Usterek te ciężarówki zwyczajnie były aż legendarnie niezawodne.
Natomiast możemy wymienić typowe usterki w Iveco Daily III (2000-2006) tutaj już występowały całkiem poważne usterki z elektroniką. Na tym nie koniec. Często psuje się tutaj również wał napędowy oraz zapiekające się hamulce. Problematyczne było też sprzęgło z pękającą linką. W tym modelu naprawdę jest się do czego przyczepić. Kolejne częste usterki w tej ciężarówce to między innymi:
- wyjątkowo niekorzystne poprowadzenie wiązki elektrycznej po kratownicy w peszlu;
- za twarde zawieszenie na polskie drogi;
- skwiercząca tapicerka, ale za to wyjątkowo trwała;
- niedomykające się drzwi boczne.
Usterki w najnowszej generacji Iveco Daily VI (2014-do teraz) dotyczą elektroniki, jak można się domyślić oraz zawieszenia.
Typowe usterki w ciężarówkach marki Mercedes
- wymiana sprężarki powietrza;
- wymiana siłownika tył;
- kalibracja skrzyni biegów i sprzęgła.
Typowe usterki w ciężarówkach marki Volvo
- problemy z elektroniką;
- kompletny remont silnika;
- naprawa zawieszenia;
- regeneracja skrzyni biegów.
Jeżeli masz problem z którąś z tych ciężarówek, to zgłoś się do naszego Serwisu Mobilnego Tir Henryk Gorajek.